Een onderneming kiest er bewust voor om zich op een bepaalde manier naar de buitenwereld te uiten, dat wordt huisstijl genoemd. Het gaat hier dan vooral over de visuele identiteit van een bedrijf (bv. logo, lettertype, visitekaartjes, bedrijfskledij, website,…). Maar waarom is die nu zo belangrijk?
ONDERSCHEID U VAN UW CONCURRENTIE
Een duidelijke huisstijl is erg belangrijk om een imago te creëren en uw klanten te laten zien dat u anders bent dan de concurrentie. U kan zich in de markt positioneren door uw unieke kanten als ondernemer in de verf te zetten.
MAAK UZELF HERKENBAAR
Als uw huisstijl goed uitgewerkt is, zullen mensen zich uw onderneming sneller en makkelijker herinneren. Een bedrijf dat uit meerdere onderafdelingen bestaat, gebruikt een huisstijl om de interne cohesie te versterken.
SCHEP VERTROUWEN
Een huisstijl draagt bij aan de geloofwaardigheid van uw onderneming omdat u professioneel overkomt. Zo krijgt u makkelijker het vertrouwen en de interesse van (potentiële) klanten.
CREËER SAMENHORIGHEID
Met een huisstijl kan u waarden en bijzonderheden uitdrukken. Trek die volledig door, zodat u uw medewerkers in dit verhaal kan meenemen en zij zich hiermee kunnen identificeren. Ze zullen dan ook loyaler en tevredener worden.
BESPAAR OP DESIGN
Een huisstijl met eenduidige richtlijnen vergemakkelijkt de verdere design- en communicatie uitingen. U heeft namelijk al een duidelijk beeld over bv. een nieuwe post op sociale media. Daardoor kan u de kosten van design en communicatie aanzienlijk verlagen.